Tilsynsførende fra akkrediteringsraadgiverne.dk har på vegne af Allerød Kommune gennemført et uanmeldt tilsyn hos AjourCare. Det uanmeldte tilsyn og afrapporteringen udføres efter ”Koncept og manual for tilsyn i Allerød Kommune”.

Fokusområderne er vurderet i forhold til om kvaliteten er tilfredsstillende ud fra lovgivningens krav, kommunens kvalitetsstandarder samt almene omsorgs- og sundhedsfaglige standarder. Vurderingen er sket ud fra de temaområder og målepunkter, som er aftalt med kommunen.

Den sammenfattende vurdering giver anledning til følgende resultat:

Ajourcare fremstår som en grundlæggende velorganiseret plejeenhed. Leverandøren leverer praktisk hjælp til omkring 70 borgere. Ca. 20 borgere er visiteret til personlig pleje. Enkelte borgere er visiteret til sundhedslovsydelser. Det drejer sig om hjælp til på- og aftagning af kompressionsstrømper.

Den faglige snitflade mellem kommunens Aktiv Hverdag-terapeut, kostkonsulent, fysioterapeuter, demenskonsulent og visitationen fremstår systematiseret med triagedrøftelser hver anden onsdag på Engholm.

Siden seneste tilsyn er opnået forbedringer:

o Borgertilfredsheden er øget. De oplever kendte ansigter, som kender opgaverne i hjemmet

o Bemandingen: Der er ansat 2 assistenter.

o Skriftligt arbejdsgrundlag: Fremstår opdateret

o §83a forløb: Fremstår velkoordineret i samarbejde med kommunens Aktiv hverdag terapeut

o Fagligt samarbejde med kommunen.

Styrker

Funktionsevne

Der ses overensstemmelse mellem visiteret ydelse, disponeret hjælp og ydet hjælp. Borgerne fortæller, at indsatsen har støttet deres evne til at klare daglige gøremål. I hjemmene ses i vid udstrækning de hjælpemidler som borger har brug for. Medarbejderne kan redegøre for, hvorledes det prioriteres, at borgernes grundlæggende behov i videst mulige omfang bliver tilgodeset, samt hvem de skal kontakte ved afvigelser i borgers tilstand.

Livskvalitet og tilfredshed med hjælpen

Borgerne giver udtryk for, at den leverede hjælp generelt svarer til deres behov, og at der ikke forekommer udeblivelser eller aflysninger.

Tilsynsførende overværer personlig pleje hos enkelte borgere. Hjælpen ydes i borgers tempo og med småsnakken og guidning tilpasset den enkelte borger. Der iagttages i vid udstrækning velegnede arbejdsprocesser og omsorgsfuld adfærd.

Sammenhæng og forudsigelighed

Besøgsplanerne ses generelt handleanvisende og opdaterede.

Hjemmeplejens indsats for at implementere den fælles rehabiliteringsindsats fremstår ihærdig. Medarbejderne udviser generelt fælles forståelse og styrket faglig indsats, som blandt andet resulterer i at træning er indbygget i de daglige besøg hos flere borgere.

Borgernes ernæringstilstand støttes af den etablerede kommunale kostkonsulentfunktion.

Samlet set medvirker ovenstående til, at borgerne kan være så selvhjulpne som muligt samtidig med, at borgernes livskvalitet og mulighed for selvbestemmelse sikres.

De ovenfor nævnte styrker og erfaringer med kvalitetsforbedringer er et godt afsæt til at fastholde den gode kvalitet og yderligere forbedre praksis.

For mere information omkring vores arbejde i Allerød Kommune, kan du læse videre her.